Cum să-l pregătim pe copil pentru şcoală? Astăzi această întrebare este foartă actuală şi apare la orice părinte, pentru că fiecare vrea ca copilul lui să înveţe în cea mai bună şcoală şi să deţină titlul de “eminent”. Există opinia că e destul să-l înveţi pe un preşcolar să scrie, să citească şi să socoată înainte de păşi pragul şcolii şi nu vor apărea dificultăţi în învăţare în perioada şcolară. Nu e întocmai corect. Sub termenul de “pregătire pentru şcoală” se înţeleg nu doar cunoştinţe şi abilităţi aparte, ci un întreg sistem de cunoştinţe. Este, de asemenea, necesar ca viitorul şcolar să aibă destul de dezvoltate procesele cognitive-mentale: atenţia, memoria, gîndirea logică, imaginaţia. Pregătirea pentru şcoală include nu numai dezvoltarea intelectuală a copilului, dar, totodată, educarea unui comportament adecvat şi a disciplinei.
Pregătirea pentru şcoală este un curs, în care lecţiile sînt grupate în blocuri a cîte 4 lecţii de 35 de minute. Lecţiile au loc de trei ori pe săptămînă. Cursul include şi sesiuni cu un psiholog.
În grupele de pregătire pentru şcoală sînt înscrişi copii cu vîrsta cuprinsă între 5 şi 7 ani. Într-o grupă pot fi de la 6 la 12 copii. Numărul mic de copii într-o grupă asigură nivelul sporit de atenţie a cadrelor didactice pentru fiecare copil.
Obiectivele cursului de pregătire pentru şcoală:
- formarea interesului de a cunoaşte şi a dorinţei de a învăţa lucruri noi;
- dezvoltarea logicii (analiză, sinteză, comparație, generalizare, clasificare);
- dezvoltarea fanteziei şi a abilităţilor artistice;
- dezvoltarea vorbirii (abilitatea de a exprima gîndurile, formularea raţionamentelor simple);
- dezvoltarea memoriei şi a atenţiei;
- dezvoltarea capacităţii de stabilire a contactului cu semenii şi cu adulţii;
- formarea unei autoaprecieri pozitive.
Programul cursului pregătirii pentru şcoală este întocmit în conformitate cu limitele de vîrstă ale copiilor. Pauzele dinamice incluse între lecţii permit captarea mai eficientă a copiilor în timpul lecțiilor.
Domenii de educare şi instruire:
- învăţarea bazelor scrisului şi cititului;
- dezvoltarea limbajului;
- formarea conceptelor matematice;
- dezvoltarea proceselor cognitive (percepţie, atenţie, memorie, gîndire);
- dezvoltarea proceselor motorii, pregătirea mîinii pentru scris;
- îmbogăţirea cunoştinţelor despre lumea înconjurătoare;
- studierea suplimentară a limbii engleze în mod distractiv.
Frecventînd lecţiile, copiii învaţă să fie disciplinaţi, ceea ce va fi util, ceea va fi extrem de util în perioada şcolară. Treptat copiii se deprind cu faptul că în clasă trebuie de lucrat şi de ascultat învăţătorul.
O atenţie specială este acordată corectării vorbirii copiilor, pentru că educarea corectă a vorbirii influenţează dezvoltarea aparatului fonetic-articulatoriu.